
Wiele samochodów typu SUV jest zbudowanych na podwoziu lekkim, ale eksploatowanych jako pojazdy rodzinne i choć są one przeznaczone do stosowania na bardziej chropowatych nawierzchniach, najczęściej wykorzystywanych na ulicach miast lub autostradach W ostatnich latach w niektórych krajach termin SUV zastąpił w popularnym leksykonie terminy takie jak „Jeep” lub „Land-Rover” jako ogólny opis lekkich pojazdów z napędem na 4 koła .
Wynajem busów a samochody osobowe
Wiele samochodów typu SUV ma nadwozie zbudowane w pozycji pionowej, wysokie opakowanie wewnętrzne, wysoką pozycję siedzącą i środek ciężkości, a także dostępny napęd na wszystkie koła umożliwiający jazdę w terenie. Niektóre SUV-y obejmują siłę uciągu ciężarówki pickup z przestrzenią do przewozu pasażerów w postaci minivana lub dużego sedana. Tradycyjny samochód SUV na bazie samochodów ciężarowych jest coraz częściej wypierany przez jednolite nadwozia SUV-ów i zwrotnice oparte na zwykłych platformach samochodowych, co zapewnia lżejszą wagę i lepszą wydajność paliwową. W niektórych krajach, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, samochody typu SUV nie są klasyfikowane jako samochody osobowe, lecz jako lekkie samochody ciężarowe. Wynajem busów poznanwypozyczalnia.pl.
Samochody typu SUV wyprzedziły niższy segment samochodów średniej klasy, stając się największym segmentem motoryzacyjnym na świecie w 2015 r., stanowiąc 22,9% światowej sprzedaży lekkich pojazdów samochodowych (w 2015 r.) lub 36,8% światowego rynku samochodów osobowych (1-Q3, 2017 r.) Światowa sprzedaż samochodów typu SUV wzrosła z 5 milionów sztuk w 2000 r. do 20 milionów w 2015 r. i przewiduje się, że osiągnie 42 miliony sztuk do 2031 r. Sprzedaż samochodów typu SUV, która stała się popularna w późnych latach 1990-tych oraz na początku i w połowie 2000 r., tymczasowo spadła ze względu na wysokie ceny ropy naftowej i spadającą gospodarkę, ale do 2010 r. sprzedaż samochodów typu SUV na całym świecie znów rosła pomimo cen benzyny. Rynek w zdecydowanej większości preferuje modele 4/5-drzwiowe na korzyść popularnych w przeszłości dwudrzwiowych pojazdów terenowych.
Wynajem busów a inne rynki
Nie istnieje powszechnie akceptowana definicja sportowego pojazdu użytkowego. Słowniki, eksperci motoryzacyjni i dziennikarze używają różnych sformułowań i cech definiujących, a ponadto istnieją regionalne różnice w sposobie korzystania z niego zarówno przez media, jak i ogół społeczeństwa. Również przemysł motoryzacyjny nie zdecydował się na jedną z definicji SUV-ów.
Zarówno słowniki Merriam-Webster, jak i Collins w języku angielskim, oferują trzy różne wersje językowe – każdy z nich. Ogólna definicja „pojazdu użytkowego sportowego” Merriama-Webstera, zawarta w punkcie „SUV” (w skrócie) brzmi: „wytrzymały pojazd samochodowy podobny do wagonu stacjonarnego, ale zbudowany na podwoziu lekkim (…)”, ale „dla uczących się języka angielskiego”: „duży pojazd przeznaczony do poruszania się po chropowatych nawierzchniach, ale często poruszający się po drogach miejskich lub autostradach”.
Termin ten nie jest używany we wszystkich krajach, a poza Ameryką Północną terminy „pojazd terenowy”, „napęd na cztery koła” lub „czteroosobowy” (w skrócie „4WD” lub „4×4”) lub po prostu użycie nazwy marki do określenia pojazdu takiego jak „Jeep” lub „Land Rover” są bardziej powszechne.