
Chociaż niektóre samochody typu SUV mają możliwość jazdy w terenie, często odgrywają jedynie drugorzędną rolę, a samochody typu SUV często nie mają możliwości przełączania się między przekładnią wysokoprzekładniową z napędem na dwa i cztery koła a przekładnią niskoprzekładniową z napędem na cztery koła. Podczas gdy producenci samochodów z reklamą i nazewnictwem twierdzą, że samochód typu SUV jest sprawny w terenie, codzienne korzystanie z niego odbywa się głównie na utwardzonych drogach.
Przewóz osób Poznań – pierwsze znane zastosowanie
W Indiach wszystkie SUV-y są sklasyfikowane w kategorii „Pojazd użytkowy” według definicji Towarzystwa Indyjskich Producentów Samochodów (SIAM) i podlegają 27% podatkowi akcyzowemu. Te, które mają 4 metry długości (157 cali), mają silnik 1500 cm3 (92 cu in) lub większy, wraz z 170 mm (6,7 cala) prześwitu, podlegają 30% podatkowi akcyzowemu].
- Willys Wagon stacyjno-użytkowy, z napędem mechanicznym Jeepa i napędem na 4 koła napędowe od 1949 r.
- W 1956 r. Land Rover 1948 otrzymał 7 miejsc siedzących i metalowy top (pokazano 16-calowy WB).
- 1953 International Harvester Travelall – opcja 4WD z 1956 r.
- 1958 Dodge W300M Power Wagon Carryall
- Jeep Wagoneer z lat 1963-1991 oferował wiele luksusowych funkcji w połączeniu z ramą samochodu ciężarowego 4WD i napędem.
Rzeczywiste określenie „Pojazd użytkowy sportowy” zaczęło być powszechnie używane dopiero pod koniec lat 80. ubiegłego wieku – przedtem takie pojazdy były wprowadzane do obrotu jako napędy na cztery koła, wagony dworcowe lub inne pojazdy jednośladowe.
Chociaż słownik Merriam-Webster wymienia pierwsze znane zastosowanie jako 1969 r. Crosley wprowadził na rynek wzór „Sport(s) Utility” już w 1947 r., w roku modelowym 1948 – kabriolet na bazie wagonu. Ford po raz pierwszy wprowadził na rynek cywilny pojazd terenowy jako „Sport Utility” w 1966 r.: dwudrzwiową wersję Ford Bronco z 1966 r. W 1974 r. Jeep użył dokładnego określenia „sportowy(-e) pojazd użytkowy” dosłownie w swoich broszurach opisujących Cherokee pierwszej generacji.
Przewóz osób Poznań – pochodzenie i powstawanie zawodu
Wczesne pojazdy SUV-owe były potomkami lekkich samochodów dostawczych i kołowych wojskowych/użytkowych, przede wszystkim Jeepa II Wojny Światowej, ale także 4×4 WC Dodge serii ½ tony i ¾ tony. W przeciwieństwie do jeepa, większy 4×4 Dodge został zbudowany nie tylko jako otwarty pojazd dowodzenia i zwiadowczy, ale również w latach 1942-1943 zbudowano 8400 zamkniętych, 4×4-tonowych noszeni dla armii USA. Powojenna ewolucja tych modeli, 4WD Power Wagon, była sporadycznie również wyposażona w przenośne nadwozie.
Po wojnie pierwsze cywilne auta z napędem na cztery koła, przeznaczone na rynek ogólny, były bezpośrednią pochodną wytrzymałego, utylitarnego Jeepa – bokserskiego modelu z napędem na cztery koła, który miał pierwszeństwo przed szybkimi pojazdami terenowymi: cywilnego Willysa Jeepa z 1945 roku i Land Rovera z 1948 roku, a także Jeepsa, który był produkowany w kilku innych krajach. Modele Jeep CJ pozostały jednak otwarte i początkowo nie oferowały drzwi z fabryki. Drzwi i twarde dachy były nawet fabrycznym wyposażeniem opcjonalnym dopiero w 1976 roku, kiedy to uruchomiono Jeepa CJ-7.